Jumaat, Mei 11

Bantah dan Duduk 2.0

Hidup masih normal , kadang-kadang bila menempuh hidup dewasa ni memang memeningkan. Tak sampai tiga hari dari sekarang aku dah nak  tender surat letak jawatan untuk kerja yang aku benar-benar suka. Tapi adat lah bekerja di bank. Kalau nak suka sepanjang masa, mana nak datang tekanan untuk kerja. Tambah-tambah lagi aku ni front person, orang yang buat sales. Cuma kali ni selepas setahun, bos aku dah lain macam peelnya. Itu salah, ini tak betul. Aku sebagai orang punk rock, mana boleh sedih-sedih. Tak kumpulan Aboi lah. Jadi nak tak nak, terpaksa aku cari kerja lain.

Tapi takpa, petang tadi aku dah tipu bos aku dan pergi interview dengan syarikat animasi ternama negara.

Kau hado?

Dulu masa aku baru-baru nak kenal scene masuk kolej pun tekanan dia boleh tahan. Mak abah aku waktu tu punya lah paksa aku masuk ke Kolej Islam. Sedangkan hati ni nak masuk Kolej Kat Shah Alam. Dalam hati membara marahnya, mana boleh macam ni. Buatnya malam-malam dia buat kiamulail dan aku kena jadi imam macam mana? Malu tau kalau Al-Fatihah harkat tak sampai.

Punya lah panas hati sampai update Myspace tak puas hati. Nasib waktu tu tengah adjust  makwe photography seorang ni. Asal nak marah je kena lentok, asal nak marah je kena lentok. Last sekali, dia tidur baru aku update benda bukan-bukan kat Myspace.

Bila sampai hari ke Kolej Islam, aku punya gementar sampaikan aku sikat rambut sehabis belah. Waktu kalau tak letak sebarang lampu kecemasan boleh terbabas kereta tak nampak corner baring. Selalu-selalu rambut kais pakai tangan ke depan je. Ya lah, waktu tu scene grunge tengah menaik. Waktu tu pun kemain juga aku perhati awek-awek dia, seorang pun tak macam awek photography. Waktu tu telahan aku dah macam nak tepat dah. Cilake.

Sampai lah kami diberikan bilik masing-masing. Runsing sungguh aku.

Seorang-seorang masuk. Aku sebagai orang yang ketiga masuk, kena lah senyum dengan orang yang terkemudian. Aku duduk atas katil paling atas, aku punya baring sambil memikirkan adakah punk aku hanya ketika hujung minggu ketika aku balik ke rumah? Biasa lah pemikiran budak muda baru nak up, tak pernah fikirkan langsung masa depan nak bayar PTPTN.

Sekarang ada brader Pahang seorang ni. Dia masuk lambat, bawa radio pula tu. Sekali dia masukkan plag radio dan klik kaset Tipe-X. Tak sangka pula lepas tu All Hell Break Loose.


Sambil makan nasi ayam malam tu aku dan tujuh budak rumah aku, kami berbincang macam mana Kurt Cobain boleh mati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan